vrijdag 26 augustus 2016

Mandala's

Sinds kort ben ik in de ban van het haken van mandala's ! Het begon met een pakketje wat ik kocht op een beurs in Rijswijk, met daarin een patroon voor een zonnehanger, garen en een metalen ring van 15 cm doorsnede:

Recently I am fascinated by crocheting mandalas! It started with a kit which I bought at a fair in Rijswijk, including a pattern for a sun pendant, yarn and a metal ring of 15 cm / 6 inch diameter:



Het patroon is van Yvonne Rietel en staat in het boekje "Het Zonnetje in Huis", dit patroon staat op de kaft.

The pattern is by Yvonne Rietel and is in the booklet "The Zonnetje in house", the mandal I made is on the cover (booklet is only available in Dutch).


De volgende die ik haakte is deze (patroon uit hetzelfde boekje), een iets kleinere (ring 12 cm diameter):

Next I crocheted this one (pattern from the same booklet), and is slightly smaller (ring 12 cm / 4,75 inch diameter):
 


Kat Kimmi vindt 'm ook erg mooi! / Our cat Kimmi also likes it!

Dit zijn ideale patroontjes om restjes garen (katoen werkt het beste) te gebruiken.

These are ideal patterns for leftover yarn (cotton works best) to use.

Helemaal enthousiast begon ik aan een "mega mandala": in het boek "Alles is Haken" van Saskia Laan staat een patroon voor een rond vloerkleed, ik heb dit patroon gehaakt van allerlei kleurtjes glanskatoen en haaknaald nummer 3 en heb de mandala in de laatste toer in een ring van 50 cm (ja je leest het goed!) gehaakt:

Totally excited I started a "mega mandala": in the book "Alles is Haken" by Saskia Laan (at the moment only available in Dutch) is a pattern for a round rug, I' have crocheted this pattern in various colors mercerized cotton and crochet hook 3 mm and have hooked the mandala in the last round into a ring of 50 cm (yes that's right, 50 cm, which is about 20 inches!):




Mijn enthousiasme was nog niet over, dus ik besloot om te proberen om zelf een patroon te verzinnen voor een mandala in een ring. Veel proberen, toch maar een andere steek, of het werk begon hol of bol te trekken, kortom, veel vallen en opstaan maar uiteindelijk is het gelukt (al zeg ik het zelf ....) en met trots presenteer ik hierbij mijn patroon voor de Mandala in Groen en Blauw, gehaakt in een ring van 30 cm:

My enthusiasm was not over yet, so I decided to try to come up with a pattern by myself for a mandala in a ring. With trail an error, trying other stitches, then my work began to concave or convex, so in short, I found it wasn't easy, but eventually I succeeded (if I say so myself ....) and with pride I present herewith my pattern Mandala in Green and Blue, hooked into a ring of 30 cm / 12 inches:



Je kunt het patroon hier kopen.

You can buy the pattern here.

3 opmerkingen:

Cantinho da Gaiata zei

Muito bonita a mandala, adorei as cores, fantástico o projecto Parabéns.
Bjs bom fim de semana.

Cantinho da Gaiata zei

Muito bonita a mandala, adorei as cores, fantástico o projecto Parabéns.
Bjs bom fim de semana.

Margaret zei

Prachtige mandala's. Je hebt de smaak goed te pakken. Knap dat jezelf een mandala hebt ontworpen. Hij is supermooi.

Groetjes, Margaret